Praktik i Håndværk og Design - Bakkegårdsskolen.
Blyantsholdere og blyantsholder huse
Hvad skal vi lave?Undervisningsforløbet hedder ”Blyantsholdere”. Der skal laves simple blyantsholdere ud af træ, med fokus på design og ny læren omkring søjleboremaskinen.Der vises billeder af eksempler som inspiration, herefter vælger eleverne længden på deres blyantsholdere, mellem 15-20 cm, og måler op til udsavning. Der laves forskellige skitser af blyantholderens design – og disse skal godkendes. Der kan bores huller til blyanter og saves snit til eksempelvis postkort og fotos.Der gives instrukser om muligheder, opmåling og optegning, da der er flere ting at være opmærksom på.Alle elever samles og der gives introduktion til anvendelse af søjleboremaskinen, med særlig opmærksomhed på sikkerhed.Der bores under opsyn, og saves, og til slut slibes klodsen pæn. Navn brændes – enten på en side eller bund.Slut projekt: Blyantholder huse, laves med samme principper og metoder som med blyantsholderen. Disse udstilles som samlet by i glasmontre på skolen.
- Læringsmål for eleverne:
· Jeg kan designe en blyantsholder ud fra et oplæg.
· Jeg kan lave en skitse af min blyantsholder.
· Jeg kan save efter optegnede streger.
· Jeg kan bruge søjleboremaskinen sikkerhedsmæssigt korrekt.
· Jeg kan bruge brænderen sikkerhedsmæssigt korrekt.
· Jeg kan videreudvikle idéer og skitser.
- Fællesmål:
Håndværk – forarbejdning – Maskiner
”Eleven kan anvende tilladte maskiner”
Håndværk – forarbejdning – Arbejdsformer
”Eleven kan læse og arbejde håndværksmæssigt efter instruktioner”
Design – Idéudvikling
”Eleven kan skitsere eller formulere enkle idéer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer”
Design – Produktrealisering
”Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg”
- Hvad skal vi lave?
- Undervisningsforløbet hedder ”String Art” – Tråd Kunst. Tråden vikles om søm for at danne en form, et mønster eller flade. For at øve teknikkerne startes der simpelt ud, med små udsavede træplader og simple skabeloner, hjerter og stjerner, som vi har gjort klar til ud klipning. Skabelonen påklistres pladen, og sømafstand opmåles inden der hamres.Til det endelige projekt vælger eller tegner eleverne selv deres form, som skitseres og tegnes op for derefter at blive klippet ud til skabelon. Og herefter er det samme teknikker som bliver taget i brug, som på den lille øvelses træplade.
Læringsmål for eleverne:
·
Jeg kan lave
en skabelon.
·
Jeg kan
arbejde ud fra egen idé og skitse.
·
Jeg kan måle
op til sømning.
·
Jeg kan hamre
søm i efter instruktion.
·
Jeg kan lave
mit eget mønster med snor.
·
Jeg kan lave
et færdigt String Art produkt.
Fællesmål:
Håndværk
– forarbejdning - teknikker
”Eleven kan beherske grundlæggende teknikker
til bearbejdning af bløde og hårde materialer”
Håndværk
– forarbejdning - Arbejdsformer
”Eleven har viden om enkle håndværksmæssige
arbejdsprocesser”
Håndværk
– materialer – materialekombination og udtryk
”Eleven kan kombinere materialer til et
produktudtryk under instruktion”
Design
- Produktrealisering
”Eleven kan fremstille egen enkle produkter efter oplæg”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar